Selasa, 22 September 2009

Punca-punca Remaja Terlibat Dalam Aktiviti Tidak Berfaedah dan Langkah-langkah Mengatasinya

Sejak belakangan ini, pelbagai masalah yang melibatkan golongan remaja sering dipaparkan dalam akhbar mahupun di kaca televisyan. Masa itu emas. Tetapi, mereka menghabiska masa dengan aktiviti-aktiviti yang tidak mendatangkan faedah seperti melepak, melakukan perbutan vandalisme, berlumba seperti mat rempit dan sebagainya. Aktiviti-aktiviti ini bukan sahaja membazirkan masa, ia juga membawa keburukan kepada seluruh masyarakat.

Mengapakah remaja terlibat dalam aktiviti tidak berfaedah? Remaja terjebak dalam gejala negatif disebabkan oleh kecuaian dan keabaian ibu bapa. Pada zama terkini, ibu bapa sering berlumba-lumba mencara rezeki demi memenuhi keperluan hidup. Akan tetapi, perbutan mereka ini telah mengabaikan perasaan anak-anak mereka. Remaja melibatka diri dalam aktiviti tidak berfaedah semata-mata untuk mendapatka perhatian daripada ibu bapa. Apa yang mereka perlukan, hanya kasih sayang daripada ibu bapa.

Sejajar dengan itu, remaja terlibat dalam aktiviti tidak berfaedah mungkin adalah dipengaruhi oleh rakan-rakan sebaya. Oleh sebab ibu bapa sentiasa sibuk, orang yang menemani di sisi adalah rakan sebaya dan bukannya ibu bapa meskipun orang yang sepatutnya menemani para remaja ialah ibu bapa. Lama-kelamaan, kedudukan ibu bapa dalam hati anak-anak diganti oleh rakan. Rakan-rakan telah dijadikan modal insan atupun idola yang harus remaja contohi. Perbuatan-perbuatan mereka yang melakukan vandalisme dianggap sebagai satu"feksyen"kononnya, turut dicontohi kerana pemikiran para remaja masih mentah dan pendek akal.

Ekoran daripada itu, media massa turut merupakan satu penyumbang untuk para remaja melibatkan diri dalam melakukan perkara-perkara yang tidak mandatangkan kebaikan. Filem-filem keganasan dan iklan-iklan yang mengandungi unsur-unsur budaya barat sering ditayangkan pada permukaan kaca televisyen. Para remaja menerap unsur-unsur negatif melalui rancangan-rancangan serta iklan-ilkan itu dan menggunakannya dalam kehidupan seharian.

Remaja, ataupun digelar sebagai pembela nusa dan bangsa yang berwibawa pada masa depan tidak harus membazirkan masa dengan melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Justeru, langkah-langkah yang proaktif haruslah diambil untuk mengatasi masalah yang kian meruncing ini.

Pertama sekali, ibu bapa haruslah meluangkan masa yang secukupnya untuk menemani anak-anak. Komunikasi amatlah penting untuk ibu bapa memahami pemikiran anak-anak mereka. Bersembanglah dengan anak-anak dan memahami keperluan mereka.Megawasi anak-anak untuk mengelakkan mereka menggunakan masa mereka dalam melakukan perkara-perkara tang tidak berfaedah dan cuba mengenali kawan-kawan anak-anak mereka untuk mengelakkan mereka bergaul dengan kawan yang akan mempengaruhi mereka melakukan perkara-perkara yang membazirkan masa sahaja.

Didikan agama juga memainkan peranan yang penting bagi mengelakkan para remaja daripada melakukan aktiviti-aktiviti yang tiada faedah. Seseorang yang mendapat didikan agama sejak kecil lagi pasti tidak akan membazirkan masa yang bagai emas dengan melakukan perkara-perkara yang tidak mendatangkan kebaikan. Oleh itu, didikan agama haruslah dipraktikkan oleh para remaja. Ibu bapa yang bertanggungjawab untuk menerap unsur-unsur keagamaan dalam diri anak-anak sejak mereka kecil lagi bagai melentur buluh biarlah dari rebungnya.

Perlaksaan undang-undang juga mampu mengatasi masalah ini. Undang-undang haruslah diketatkan dan diperbaharui dari semasa ke semasa untuk mengelakkan remaja daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah. Remaja yang ditangkap terbabit dalam melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah seperti berlumba motosikal dan lain-lain lagi haruslah ditahan ke balai polis. Hal ini akan menimbulkan rasa takut dalam hati mereka dan tidak akan berbuat demikian lagi.

Konklusinya, semua pihak mestilah berganding bahu, menggembleng tenaga untuk menangani masalah yang semakin meruncing ini.

5 ulasan:

  1. Hello Eternal,

    cikgu sudah menambah baik karangan anda ini. sila rujuk blog http://smkyukkwan.blogspot.com untuk melihat aspek yang telah dibaiki. Terima kasih

    BalasPadam
  2. izinkan saya untuk mengambil isi-isi penting:)

    BalasPadam